وبلاگ اختصاصی

دکتر زینب گلزاری

وبلاگ اختصاصی

دکتر زینب گلزاری

وبلاگ اختصاصی

این وبلاگ به منظور ارتباط و تعامل بیشتر با دانشجویان گرامی،طراحی شده است.

بسمه تعالی

برنامه آموزش و ارزشیابی برنامه درسی در آموزش مجازی

 

 

عرض سلام و خوش آمد گویی خدمت دانشجویان محترم

 

از همراهی شما عزیزان در این ترم تحصیلی خوشحالم و امیدوارم به لطف و یاری پروردگار لحظات ارزشمند و پرباری را در کنار هم سپری کنیم.

برنامه آموزش و ارزشیابی درس برنامه درسی در آموزش مجازی به شرح زیر است:

 

هدف کلی درس :

آشنایی  با فناوری اطلاعات، ارتباطات و فناوری های نوین آموزشی در محیط های آموزشی و ارتباط آن با طراحی،تدوین و اجرای برنامه های درسی

 

هدف های آموزشی - یادگیری

در پایان ترم از دانشجویان انتظار می رود:

  • توانمندی  تحلیل موقعیت های آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در چرخه یادگیری را کسب کرده باشند.
  • با برنامه درسی در محیط های مبتنی بر فناوری نوین، محیط مجازی و الکترونیکی آشنایی داشته باشند.

 

برنامه آموزشی ترم:

 

- پروژه پایان ترم (45 درصد کل نمره)

 ( تنظیم و ارائه مقاله برنامه درسی آموزش مجازی مبتنی بر عناصر برنامه درسی کلاین به تفکیک مقطع آموزشی)   

- ارزشیابی مستمر(25 درصد کل نمره)

 ( ترجمه تحلیلی و ارائه مقاله مبتنی بر کاربرد فناوری در برنامه درسی)

- ارزشیابی پایان ترم (30 درصد کل نمره)

(دو منبع منتخب و مباحث کلاس)           

 

 

 

  • پروژه پایان ترم :

منظور از این فعالیت،تنظیم و ارائه مقاله با عنوان برنامه درسی در آموزش مجازی (مطالعه موردی در مقطع...) است که عناصر برنامه درسی کلاین رابه تفکیک برای مقطع تحصیلی مشخص که از ابتدا انتخاب شده است، تبیین می کند. این مقاله باید  در فرمت یک مقاله علمی مروری و حداکثر در ده صفحه تنظیم شود.

 

 

  •  ارزشیابی مستمر:

منظور از این فعالیت، ترجمه و ارائه گزارشی تحلیلی، از مقاله منتخب شما، برمبنای کاربرد فناوری در برنامه درسی است. مقاله منتخب باید با توجه به محور انتخابی شما در پروژه پایان ترم باشد. این مقاله لاتین باید در بازه زمانی 2024-2020  و در نشریات معتبر، منتشر شده باشد.

هدف از این فعالیت ارائه یک گزارش تحلیلی از مقاله مطالعه شده است. قصد ما فقط ترجمه مقاله نیست. بنابراین ممکن است برای این ارائه، علاوه بر ترجمه مقاله، نیاز به مطالعه منابع مرتبط داشته باشید.

 

*  ارزشیابی پایان ترم:

 پاسخ به چهار سوال تحلیلی  از دو منبع معرفی شده و مباحث مطرح شده در کلاس، ارزشیابی این بخش را تشکیل خواهند داد.

 

منابع آزمون کتبی :

  1. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی، تالیف دکتر فرهاد سراجی، دکتر محمد عطاران. سال انتشار 1400. انتشارات سمت
  2. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در برنامه درسی،تالیف دکتر نازیلا خطیب زنجانی،دکتر مهران فرج اللهی، دکتر مرجان معصومی فرد انتشار 1399.انتشارات دانشگاه پیام نور
  3. پاورپوینت و مباحث مطرح شده در کلاس

 

 

پروژه امتیازی :

 طراحی برنامه درسی مبتنی بر متاورس

  

دانشجویان علاقمند به انجام پروژه امتیازی می توانند یک مبحث آموزشی از کتاب درسی را انتخاب کنند و عناصر برنامه درسی را مبتنی بر فناوری متاورس طراحی کنند.

در خصوص این موضوع در کلاس توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد.

 

منابع پیشنهادی:

 

  • یادگیری الکترونیکی در قرن 21/نویسنده: دی.آر گریسون، تری اندرسون؛ ترجمه محمد عطاران.تهران:موسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند.(1383)
  • نظام جامع یادگیری الکترونیکی/نویسنده:زینب گلزاری.نشر جهاد دانشگاهی.(1401)
  • مبانی نظری و عملی کاربرد اینترنت در فرایند تدریس و یادگیری/نویسنده: اسماعیل زارعی، عبدالله قاسم تبار، اکبر مومنی راد.تهران:نشر آوای نور.(1395)
  • یادگیری معکوس(خرده روایت های معلمی)/نویسنده: زینب گلزاری.تهران:نشر طلایی پویندگان دانشگاه.(1401)
  • یادگیری الکترونیکی و علم آموزش/نویسنده: روت کالوین کلارک، ریچارد ای.مایر؛ ترجمه خدیجه علی آبادی، اکرم اسکندری،مصطفی کنعانی.تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی(1393)
  • یادگیری الکترونیکی: مبانی، طراحی، اجرا و ارزشیابی/نویسنده: فرهاد سراجی، محمد عطاران.همدان: نشر دانشگاه بوعلی سینا(1390)
  • ارزشیابی آموزش الکترونیکی(راهنمای عملی)/نویسنده: زینب گلزاری، علیرضا کیامنش.تهران: نشر طلایی پویندگان دانشگاه(1395)
  • موک ها(طراحی،کاربرد و مدل های کسب و کار)/نویسنده: ژان چارلز پامرول،ایو اپلبوین،کلرثوری؛ ترجمه معصومه مطور، خدیجه علی آبادی، ناصر مزینی.تهران: نشر بوی کاغذ(1395)
  • از دور آموزی تا یادگیری الکترونیکی/نویسنده : بورلی ال.باوئر، کیمبرلی پ. هاردی؛ ترجمه محمد عطاران، زینب گلزاری.تهران: نشر طلایی پویندگان دانشگاه(1396)
  • مطالعه تطبیقی نظام های آموزش از راه دور/نویسنده: مهران فرج الهی،محمد رضا سرمدی، مژگان حیدری.تهران: انتشارات پیام نور.(1391)
  • تحلیل ساختار یافته الزامات و چالش‌های موجود در یادگیری الکترونیکی و طراحی یک الگوی کاربردی برای پیاده‌سازی موفق دوره‌های الکترونیکی در آموزش پزشکی/ نازیلا خطیب زنجانی و همکاران، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی(1390)
  • ابزارهایی برای موفقیت در تدریس آنلاین/نویسنده: لیزا داولی؛ ترجمه مصطفی قادری و همکاران.تهران: سمت(1393)
  • یادگیری معکوس/ نویسنده:جان برگمن، ارون سمز؛ ترجمه محمد عطاران، مریم فرحمند.تهران: مرکز نوآوری های آموزشی مرآت.(1395)
  • آموزش الکترونیکی: از ایده تا عمل/نویسنده: سید علی اکبر صفوی.تهران: نشر پژوهشگران  (1388)

 

 

مقالات پیشنهادی:

  • برنامه درسی مجازی/ نویسنده : فرهاد سراجی، دانشنامه ایرانی برنامه درسی(1394)
  • ویژگیهای طرح برنامه درسی دانشگاههای مجازی ایران و مقایسه آن با الگوی راهنمای طراحی برنامه درسی دانشگاه مجازی/ نویسنده :سراجی، عطاران، علی عسگری، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره5، (1387)
  • فرآیند طراحی و تدوین برنامه درسی در محیط یادگیری مجازی/ نویسنده : فرهاد سراجی، دانشنامه ایرانی برنامه درسی(1394)
  • شبکه های اجتماعی یادگیری و برنامه درسی رسمی/نویسنده:زینب گلزاری.دانشنامه ایرانی برنامه درسی(1396)
  • تدریس به روش معکوس در آموزش عالی: روایتهای یک مدرس دانشگاه/ نویسنده : زینب گلزاری، محمد عطاران،دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی سال چهارم، شماره 7 ،پاییز و زمستان(1395)

 

Fathi, V. K., & Khorasani, A. (2022). Curriculum Design of Iran's Virtual Education System Based on Klein's Nine

Model at Shahid Beheshti University in the 2013-2014 Academic Year, Obstacles and challenges.

 

AlShamsi, M. S. and McPherson, L. F. (2020), Virtual Teaching Standard. Published by Abu Dhabi Centre for Technical and

Vocational Education and Training (ACTVET), Abu Dhabi, United Arab Emirates.

 

 

Seraji, F., Attaran, M., & Ali Asgari, M. (2023). A study of characteristics of curriculum design in Iranian virtual universities and its comparison with the model of virtual university curriculum development. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 14(4), 97-118.

 

Calvert, J., & Abadia, R. (2020). Impact of immersing university and high school students in educational linear narratives using virtual reality technology. Computers & Education, 159, 104005. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104005

 

Massola, G. (2023). Curriculum and technology: use of digital devices to promote inclusion and autonomy in learning. Seven Editora.

 

Heryanto, H., Tambun, S., Pramono, R., Priyanti, D., & Siregar, I. (2023). E-Learning quality: The role of learning technology utilization effectiveness teacher leadership and curriculum during the pandemic season in Indonesia. International Journal of Data and Network Science, 7(4), 1451-1462.

 

 

 

 

"با آرزوی سلامتی و موفقیت"

 

 

  • ۰۲/۰۶/۲۶
  • دکتر گلزاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی